ثقافة وفن

شجار بين راندا البحيري ومتابعيها على “إنستغرام” بسبب جملة… إليكم التفاصيل

راندا البحيري

نشبت مشادة حامية بين الفنانة راندا البحيري ومتابعيها على “إنستغرام”، لاعتراضهم على استخدامها تعبير “أطفال الشوارع”، كتعليق على صورة لها معهم.

وكانت راندا قضت وقتاً مع بعض الأطفال في الشوارع، فنشرت صورتها معهم، معلقةً: “أطفال الشوارع في التجمع الخامس النهاردة، قضيت معاهم وقت حلو أوي، بس اتعرفت على كام حد منهم وحبيتهم لدرجة إني مخنوقة أوي إني مش هشوفهم تاني، كريم ونسمة ومحمد هتوحشوني”.

وبعدها اعترض قسم من متابعيها على استخدامها وصف “أطفال الشوارع”، معتبرين أنه من الأفضل لو استخدمت تعبيرآخر مثل “أطفال يحتاجون رعاية”، وهناك من انتقد صورة “سيلفي” التقتطها معهم باعتبارهم ضحايا “المجتمع الفاشل”.

وعلى الرغم من تردد راندا في الرد على هذه الإنتقادات، لكنها حسمت أمرها وردت قائلة: “فكرت كتير أوي قبل ما أرد عليكم، وبصراحة مكنتش ناوية أرد من كتر ما كومنتاتكم بالنسبة لي مستفزة، ومش عاجبني أصلاً ارد عليها، لكن قررت أصفي قلبي وأرد عليكم، يمكن حد غيركم يستفيد من النقاش”.

وأضافت: “هل انتوا شايفين أي كلمة أو وصف للأطفال الغلابة دول غير أطفال الشوارع؟ مش هم أطفال شوارع عايشين نايمين صاحيين واكلين شاربين في الشارع؟ هم فعلا كدة، ليه مصرين تدفنوا دماغكم في الرملة ومتواجهوش الحقيقة وتحاولوا تجملوها”.

وتابعت: “ولا هي الحقيقه بتكون قاسية عليكم وبتفكركم بتقصيركم تجاههم فبتحاولوا تزينوا الحقيقة دي علشان متتعبوش نفسيا؟؟؟”.

 

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً