ثقافة وفن

77 ألف حقوقي وناشط يوقعون على «محاكمة وإيقاف ريهام سعيد»

ريهام سعيد

طالب 40 ألف من الحقوقيين ونشطاء “فيس بوك” بمحاكمة وإيقاف الإعلامية ريهام سعيد، من خلال إيفنت تم تدشينه بعنوان “محاكمة وإيقاف ريهام سعيد”، الذي دعا إليه 125 ألف شخص، ووافق 77 ألف على حضور الأيفنت المنظم في 28 نوفمبر لإجراء المحاكمة.

وأكد النشطاء والحقوقيون رفضهم لعملية التشهير والفضائح التي تبثها “ريهام سعيد” عبر برنامجها على قناة “النهار”، مطالبين بإيقاف ريهام ومحاكمتها، ومقاطعة قناة “النهار” حتى إيقاف البث المباشر لبرنامجها.

وكتب منظمو الإيفنت “الحدث” عبر “فيس بوك” تدوينة قالوا فيها: بعد تحول برنامج (صبايا الخير) من عرض القضايا المجتمعية الشائكة في بداياته إلى برنامج خالٍ من أي هدف إلا واحد فقط، وهو رفع نسبة المشاهدة بكل الوسائل غير المهنية أو الأخلاقية، عن طريقة تمحوره حول ريهام سعيد، اللى بتسعى بكل الطرق إلى جذب الانتباه، مما جعلها تعتقد أنها إله من حقه أن يصدر أحكامًا أخلاقيا متعالية فارغة على الآخرين”.

وأضاف المنظمون أن:”غرورها اللى صور لها أنها أعلى من القانون، خلاها تعرض صور شخصية والتشهير بضيوف حلقاتها، ومدافعتها عن متحرش وعرض حلقات ملفقة عن السحر والشعوزة والملحدين والمتحولين جنسيًا، ليس لسبب غير التشهير بهم وجعلهم مادة لرفع مشاهدات حلقاتها الفارغة والتغطية على فشلها كإعلامية عن طريق عرض مواضيع هدفها تغييب المجتمع”.

وطالب القائمون على الحدث إيقاف البرنامج قائلين:”لذلك إحنا هدفنا المباشر إيقاف البث المباشر للبرنامج ومحاكمتها قانونًا، بالإضافة إلى أن هناك محاميات تطوعن لإقامة دعوى قضائية ضد ريهام بتهمة التشهير، ومنتظرين موافقة البنت، ولكن القضية مش قضية بنت أو حلقة هي قضية مجتمعية عايزين متطوعين لإقامة دعوى للنائب العام لإيقاف البث المباشر للبرنامج، وحتى هذا الوقت قاطعوا البرنامج وقناة النهار واكتبوا عنها بالهاشتاج (المجلس القومى فين)،(محاكمة ريهام سعيد)و( مقاطعة قناة النهار)”.

أما الحقوقية مروة رضوان، بجمعية نهوض وتنمية المرأة فطالبت بإقامة شكوي للنائب العام قائلة:” ماهو بصوا بقي الايفنت فيه اكتر من ١٢٣ ألف بني آدم يعني أحنا مش عفاريت علشان نسيطر على هذا الكم من البشر، علشان كده رجاء نقوم بالهدف إلى جمعنا من غير ما نفقد إنسانيتنا، ونتحول لريهام سعيد وغيرها من المرضي النفسيين إلى بيحبوا الشماته، وتنزيل الصور”.

وأضافت:” لو لقيت الايفنت محدش بيتفاعل مع الدور الأساسي بتاعه يبقي نقفله واقدم انا وإلى معايا بلاغات وًنكتفي ولكن فين دوركم انتم تجاه حاجه رافضين وجودها وفي الاخر نقول صوتنا مكتوم رغم أن عندنا فرصه للإبلاغ من البيت، والله من رقم البيت لما انتو ١٢٣ ألف واحد كارهينها مش بتبلغوا ليه؟، أبدأوا ارجوكم بخطوه حضاريه ارجوك يا أستاذ يا ضد الايفنت لك مطلق الحريه لكن متشتمش المعترض معاك ازاي بتنتقد حد وانت نفسك مصدر نقد اكتفي بأنك ترد علينا بشكل حضاري واعمل حملة تضامنًا معاها ونشوف احنا ولا انت.. مبتعرفش تعبر الا بالشتيمه.. مكانك هنا غلط من البدايه داخل ترزع فينا ليه؟”.

وقالت مروة إن:”الدور الأساسي هو نشر فكره البلاغات علشان نقدم ارقامها، للمحامي الأستاذ محمد عبدالعزيز هو والمحاميات في القضيه، القضيه هنا مش سميه.. القضيه هنا اعلام فاسد مثله كمثل كثيرين لو اسقطنا واحد هيقع الباقي علشان هنكسر حاجز كسلنا وفوضتنا.. البلاغ هيتقدم يوم السبت موقع عليه محامين وًمحاميات..دورنا اننا نجيب ارقام بلاغات تكون مرفقه مع البيان كحق ليا كمواطن برفض ممارستها كإعلام”.

وطالبت مروة بعدم استخدام الألفاظ النابية ضد ريهام قائلة:”لو سمحتوا كفايه الفاظ خارجه كفايه إهانة لناس بتكتب رأيها، كفايه نشر لصور ريهام احنا كلنا عندنا جوجل كفايه محاولات كلام مع بنات انت داخل ايفنت علشان معترض على منتهكه بتعمل زيها ازاي؟، انتو مش عارفين تعملوا حاجه واحده بس صح بأدب ونظام رغم انكم مجتمعين عليها طب ليه ؟ هيفوتك الضحك ماحنا ياما ضحكنا اخدنا ايه”.

وأضافت “ارجوكم احنا بنحاول نمسح على قد ما نقدر من كم الاسفاف الموجود ولكن نكتفي بهذا القدر وأثبتوا لنفسكم انكم مش شعب ساذج وبيحب السخريه والتريقه فقط ومش بياخد خطوه وكسول امام قراراته وحقوقه، وحقيقي لو دا لم يتحقق هجيب دورفها اصل هو كده ملوش لازمه وهقدم بلاغ وهنزل مع المحامين، ونعافر بس هتبقوا ملكوش أي دور على رأي باسم يوسف غير الضحك وبس.. حكموا عقولكم”.

محاكمة ريهام سعيد

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً